Často kladené dotazy
Jak se stát čtenářem knihovny?
Čtenářský průkaz může získat každý, kdo splní ustanovení Knihovního řádu. Je potřeba osobně navštívit knihovnu, předložit občanský průkaz, vyplnit a podepsat přihlášku, zaplatit registrační poplatek. Za čtenáře do 15 let (děti) přebírají odpovědnost zákonní zástupci. Čtenářský průkaz je nepřenosný na jinou osobu.
Jaké jsou základní povinnosti čtenáře knihovny?
Seznámit se s Knihovním řádem a respektovat všechna jeho ustanovení, např.:
- dodržovat výpůjční lhůty
- nést plnou zodpovědnost za zapůjčené dokumenty a za případné škody
- nahlásit změny kontaktních údajů
Co je knihovní fond?
Knihovní fond je souhrnný název pro: knihy, periodika (časopisy), CD (zvukové dokumenty), elektronické dokumenty. Naše knihovna je veřejná univerzální knihovna a soustřeďuje literaturu různých druhů, oborů a žánrů.
Jak hledat informace o knihovním fondu?
Dokumenty si můžete vybírat prostřednictvím on-line katalogu na internetu nebo ve volném výběru přímo v knihovně. Některé knihovní jednotky mají omezení a nejsou půjčovány domů.
Jak rezervovat (objednat) knihy?
Rezervovat titul lze osobně v knihovně nebo prostřednictvím čtenářského účtu. Rezervace je služba zdarma.
Jak sehnat knihu, kterou knihovna nemá?
Pokud knihovna nemá požadovaný dokument (knihu), zprostředkuje půjčení z jiné knihovny. Tato služba se nazývá "meziknihovní výpůjční služba" (MVS) a je zpoplatněna (poštovní náklady). Návod na objednání MVS.
Rozesílají se oznámení o rezervaci knihy?
Ano, pokud čtenář uvedl email, přijde mu oznámení, že je kniha připravena k vyzvednutí.
Co dělat při ztrátě čtenářského průkazu?
Knihy lze vrátit i bez průkazu a požádat si o vystavení nového (zpoplatněno).
Na jak dlouho si lze půjčit knihy a časopisy?
Základní výpůjční lhůta knih, časopisů, společenských her (i CD) je 5 týdnů.
Lze zjistit termín vrácení knih?
Na vyžádání může čtenář dostat lístek s termínem vrácení. Případně seznam všech výpůjček + datum vrácení. Termín také čtenář zjistí po přihlášení do svého účtu.
Lze výpůjčky prodloužit? A jakým způsobem?
Prodloužení výpůjční lhůty se provádí osobně v půjčovně, nebo prostřednictvím čtenářského účtu (na internetu), telefonicky, emailem i smskou. Výpůjční lhůtu si může čtenář prodloužit dvakrát (učiní-li tak před jejím uplynutím a nežádá-li dokument další čtenář a má-li zaplacen registarční poplatek). POZOR! Ve čtenářských účtech – po 105 výpůjčních dnech prodloužení není možné. Neprodlouží se ani výpůjční lhůta rezervovaných knižních titulů a v případě neuhrazených poplatků.
Co je předupomínka?
Pokud čtenář poskytne knihovně svou e-mailovou adresu, knihovna zasílá tzv. předupomínky - tj. upozornění, že za několik dní bude končit výpůjční lhůta. Tuto službu lze uskutečnit pouze prostřednictvím e-mailu.
Co se stane, když se knihy vrátí po termínu?
Při pozdějším návratu, než je stanovená výpůjční lhůta, účtujeme sankce. Tzn. za 1 knihu a 1 den účtujeme 1 Kč. To samé se vztahuje na časopis i CD.
Lze prostřednictvím e-mailu zastavit nabíhání sankcí?
Ano. Sankce zastavit nejen e-mailem, ale i telefonicky či smskou. Dluh se hradí při další osobní návštěvě knihovny.
Jak zřídit čtenářský účet?
Podrobný návod je na webových stránkách (menu Katalog knih, oddíl Návod k on-line přístupům). Případně při osobní návštěvě knihovny s tím pomohou zaměstnanci.